Jednotlivé služby při mši svaté

AKOLYTA

- po přímluvách připraví kalich, rozprostře korporál, na levou stranu položí pultík s misálem
- při Beránku Boží přináší ze svatostánku ciborium
- společně s knězem podává přijímání
- po přijímání odnáší ciborium zpět do svatostánku, uklízí kalich z oltáře

KRUCIFER

- v průvodu nese kříž mezi dvěma ceroferáři, za turiferářem a navikulářem
- po příchodu k oltáři nekleká, umístí kříž do stojanu, odchází na místo
- po závěrečném požehnání na konci mše svaté a po společném pozdravení oltáře odchází opět včele průvodu

CEROFERÁŘ

- na začátku a na konci mše svaté nese v průvodu svíci vedle kříže. (Rozžaté svíce představují zmrtvých vstalého Krista, který je ,,Světlo světa")
- při pozdravení oltáře nepokleká, odnáší svíce do sakristie
- před evangeliem se připraví při nasypávání kadidla, každý z jedné se postaví k jednomu rohu oltáře; jáhen nebo kněz vezme z oltáře evangeliář a nyní jdou turiferář s navikulářem, za nimi oba ceroferáří a za nimi kněz nebo jáhen v průvodu k ambonu. U ambonu se oba ceroferáři rozestoupí, stojí po jeho boku čelem proti sobě během celého evangelia. Po evangeliu odnáší svíce do sakristiie a vracejí se zpět na místo
- po závěrečném požehnání na konci mše svaté a po pozdravení oltáře (nepoklekají), odchází v čele vedle kříže průvodem

TURIFERÁŘ a NAVIKULÁŘ

- ještě v sakristii přistoupí ke knězi, otevře kadidelnici a kněz nasype z loďky kadidlo. Navikulář chodí i stojí vždy po LEVÉ ruce turiferáře, aby kněz mohl lépe nasypávat kadidlo.
- potom jdou v čele průvodu k oltáři. Nepoklekají! Po políbení oltáře knězem podává turiferář knězi kadidelnici a probíhá okuřování oltáře. Potom odcházejí do sakristie, kde se starají, aby uhlí bylo stále žhavé
- (pokud je přítomen jáhen, podává turiferář kadidelnici vždy místo knězi přímo jáhnovi)
- po žalmu (když je pouze jedno čtení) nebo po druhém čtení přichází ze sakristie k sedadlu kněze - kněz nasype kadidlo. Pak se postaví s navikulářem vedle ceroferáře, který stojí na rohu oltáře blíže k ambonu a když jáhen (kněz) uchopí evangeliář, vedou průvod k ambonu. Tam se rozestoupí tak, aby nejblíže k lidem stáli proti sobě ceroferáři a vedle na jedné straně navikulář s turiferářem. Turiferář podává jáhnovi (knězi) po slovech ,,Slova svatého evangelia podle..." kadidelnici k okouření evangelia. Po celé evangelium stojí na místě a pos končení evangelia odchází do sakristie
- když kněz převezme obětní dary od věřících, přichází turiferář s navikulářem k pravé straně oltáře. Po modlitbě kněze nad kalichem přijde ke knězi - kněz nasype kadidlo. Pak předá kadidelnici knězi a ustoupí stranou. Kněz zatím ukouří dary a oltář. Je-li přítomen jáhen, předá mu kněz kadidelnici a ten ho okouří, pak jde okouřit lid, maje po boku turiferáře s navikulářem. Potom jim předá kadidelnici a odcházejí do sakristie. Není-li přítomen jáhen, provede tyto úkony turiferář sám.
- na okuřování při proměňování přijde, jakmile kněz během kánonu tj. eucharistické modlitby, vkládá ruce nad kalich a misku s hostiemi. Klekne si s navikulářem doprostřed před oltář a při pozdvihování velké hostie a potom kalicha je okouří. Má nasypáno už v sakristii. Před slovy Tajemství víry oba povstanou, ukloní se a odchází do sakristie. Vracejí se na své místo.


JAK SE OKUŘUJE?

Okouření kněze
- kněz odevzdá kadidelnici turiferáři, ten trochu ustoupí, ukloní se a okouří ho 3x po dvou úderech kadidelnice o řetízky a to jedním směrem ke knězi.
Pak se opět ukloní.
(Je to věc cviku, pan kostelník nebo pan farář Vám jistě ukážou jak na to).

Okouření lidu
- po okouření kněze jde před oltář okouřit lid. Opět se ukloní a okouří lid 3x po dvou úderech, ale nejprve doprostřed, pak doleva a nakonec doprava. Ukloní se a odchází do sakristie.

Okuřování při proměňování
- okuřuje se v kleče, 3x po dvou úderech směrem na velkou hostii, pak na kalich - při jejich pozdvihnutí.
(Stejně tak se okuřuje Nejsvětější svátost při požehnání monstrancí)

Okuřování kadidlem je nejen symbolem modlitby, ale přímo úkonem modlitby a našeho klanění Bohu. Pro nás má očistný účinek.

LIBRISTA

- drží misál knězi při vstupní a závěrečné modlitbě; při slavnostním požehnání
- po přímluvách dává na oltář, během svatého přijímání ho uklízí z oltáře

Ostatní ministranti dělají při mši svaté to, co jim bylo určeno v sakristii před začátkem mše svaté. Je potřeba, aby byl určen jeden ze starších ministrantů, který by ostatním mladším ministrantům dělal jakéhosi náčelníka. On by rozděloval přede mší svatou služby, v případě potřeby může i tyto věci s ostatními ministranty nacvičit.

Každopádně je potřeba, aby každý ministrant znal předem svůj úkol a věděl, co má dělat. Jinak by mohly nastat u oltáře zmatky a nepřispívalo by to ke kráse liturgie. Z tohoto důvodu je také třeba být v sakristii včas.

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky